...czyli wypieki, które mniej gryz± w sumienie
sobota, 28 lipca 2012

plamuel;)

Planowałam upiec co¶ zupełnie innego. Ale kiedy po przyj¶ciu z pracy zobaczyłam na stole wiaderko pierwszych ¶liwek (prosto z wujkowego drzewka), wiedziałam, że muszę je wykorzystać ;) W necie widziałam nieraz przepisy na crumble, ale nigdy nie jadłam tego typu deseru. Postanowiłam więc spróbować. Z pomoc± znowu przyszedł blog Dorotus76: http://mojewypieki.blox.pl/2008/11/Crumble-ze-sliwkami-i-migdalami.html . Oczywi¶cie, jak to ja, musiałam użyć m±ki razowej zamiast zwykłej. Zwiększyłam też ilo¶ć ¶liwek i cynamonu. Efekt był powalaj±cy :) To na pewno nieostatnia moja przygoda z crumble. Gor±co polecam!

Składniki (na 2 duuże porcje)

  • 9  dojrzałych ¶liwek, odpestkowanych, pokrojonych na ćwiartki
  • 4 łyżki cukru br±zowego demerara
  • pół szklanki soku pomarańczowego (z kartonu)
  • 1 kopiasta łyżeczka cynamonu

Składniki na kruszonkę:

  • 150 g m±ki pszennej razowej
  • 75 g masła
  • 2 łyżki cukru br±zowego demerara
  • 4 łyżki płatków owsianych
  • 50 g płatków migdałowych + gar¶ć do posypania

Wkładamy do garnuszka ¶liwki, cukier, sok pomarańczowy i cynamon. Mieszamy i gotujemy przez 3 - 4 minuty. Powstał± masę wykładamy do żaroodpornego naczynia (lub dwóch mniejszych). Następnie mieszamy wszystkie składniki na kruszonkę, wyrabiamy je między palcami, aby powstały drobne grudki. Wykładamy kruszonkę na owoce, posypujemy płatkami migdałowymi. Pieczemy około 30 minut w temperaturze 180ºC. Smacznego :)

plamuel2

¶roda, 25 lipca 2012

biscotti

Biscotti (zwane też cantucci) to rodzaj włoskich twardych ciastek- sucharków, wypiekanych dwukrotnie. Stworzone do maczania w kawie- inaczej zęby mog± ucierpieć ;) Biscotti skosztowałam kiedys w kawiarni- były pyszne, ale drogie i z mał± ilo¶ci± dodatków. Postanowiłam zrobić je sama w domu. Znalazłam przepis na niezawodnym blogu Dorotus76, tu: http://mojewypieki.blox.pl/2009/06/Biscotti-z-migdalami-i-morela.html. Migdały i morele to najbardziej klasyczne zestawienie. Od siebie  zwykł± m±kę zastapiłam m±k± orkiszow± razow±, biały cukier- br±zowym. Do tego naładowałam dużo migdałów i moreli- wyszło przepysznie!. Ważna informacja dla będ±cych na diecie- nie ma w nich grama tłuszczu :) Gor±co polecam!

Składniki na ok. 14 biscotti:

•1 duże jajko
•90 g br±zowego cukru
•1 szklanka m±ki orkiszowej razowej
•pół łyżeczki proszku do pieczenia
• łyżeczka ekstraktu z wanilii/ 2 łyżki cukru waniliowego
•opakowanie migdałów blanszowanych (w cało¶ci)= 100 g
•70 g drobno posiekanej suszonej moreli organicznej

Jajko ubijamy mikserem razem z cukrem. Dodajemy wanilię i m±kę wymieszan± z proszkiem.  Dosypujemy migdały i morele, mieszamy. Obsypujemy dłonie m±k± i formujemy podłużny chlebek  (długo¶ć około 20 cm). Układamy na blaszce wysypanej m±k± (ciasto mocno się lepi). Pieczemy w temperaturze 175C przez 25 minut, aż będzie złotobr±zowy i stwardnieje. Wyci±gamy z pieca, studzimy. Po ostygnięciu kroimy nożem z piłk± na kromeczki grubo¶ci 1 cm, na ukos (moje mocno się kruszyły, prawdopodobnie z powodu użycia m±ki razowej, więc trzeba kroić ostrożnie) . Układamy je na blaszce (poziomo) i podpiekamy, aż wyschn± i zrobi± się chrupi±ce (w połowie pieczenia odwracamy na drug± stronę), przez około 15 minut (u mnie wystarczyło 12, czyli po 6 minut na każd± stronę) w temperaturze 180C. Gotowe biscotti  można długo przechowywać zamknięte w szczelnym pojemniku. Smacznego :)

 

 

sobota, 21 lipca 2012

kukurydziane muff

Mój pierwszy wypiek z m±ki kukurydzianej. Długo szukałam przepisu, w którym użyta została wył±cznie taka m±ka- chciałam poznać stricte jej smak, a nie jakiej¶ mieszanki. W końcu znalazłam muffinki u Humanistki w kuchni, tu: http://humanistkawkuchni.blogspot.com/2011/07/kukurydziane-muffiny-z-morelami.html
M±ka kukurydziana jest lekkostrawna, polecana dla osób z nietolerancj± glutenu. Do wypieku użyłam nietypowych, bardzo spłaszczonych brzoskwiń- w moim osiedlowym warzywniaku s± sprzedawane jako "brzoskwinie UFO"- i jak tu się im oprzeć? ;) Tym bardziej, że s± niesamowicie słodkie i soczyste. Muffinki wyszły pyszne- m±ka kukurydziana dała im nietypow± strukturę, a owoce nadały przyjemnej wilgotno¶ci. Polecam :)

Na 12 muffiinek:
·1,5 szklanki m±ki kukurydzianej
·pół kostki masła
·3 łyżeczki kakao
·3/4 szklanki cukru br±zowego (demerara)
·1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
·2 jajka
·2 brzoskwinie UFO (lub zwykłe)

Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni. Rozpuszczamy masło. W jednej misce mieszamy ze sob± suche składniki (m±ka, proszek, kakao, cukier). W drugiej-mieszamy jajka z ostudzonym masłem. Wsypujemy suche składniki do mokrych, mieszamy. Nakładamy do papilotek w formie. Na wierzch każdej muffinki dajemy kawałek brzoskwini, można dać nawet kilka (najlepiej, by brzoskwinia przykryła jak najwięcej wierzchu) . Pieczemy  około 25 minut. Smacznego! :)

Przepis zgłaszam do akcji "Morelkowo, brzoskwiniowo 4" i "Muffinkowo 2012"

      

wtorek, 17 lipca 2012

knedlik

Nie jestem fank± mikrofalówek, nie posiadam nawet takowej w domu. Gdy jednak zobaczyłam u Better- Choice przepis na ciacho z mikrofalówki (http://zdrowie-przez-kuchnie.blogspot.com/2012/06/knedelkowe-fit-ciacho-z-mikrofali.html) ciekawosć wzięła górę: jak to może smakować? Postanowiłam to sprawdzić u mojego Lubego, który mikrofalę posiada i sobie chwali ;) Nie dostalismy juz w sklepie truskawek, więc wypróbowalismy borówki. I wiecie co? Wyszło pysznie! Ciacho faktycznie przypomina knedla, zapieczone borówki smakowicie puszczaj± sok, a całe wykonanie, je¶li się sprężymy, zajmuje jakie¶ 10 minut-i to z pieczeniem! Przepis przedstawiam z moimi modyfikacjami. Polecam, dla (miłej) odmiany :)

Ciastko- knedlik z mikrofalówki

Składniki na 2 ''knedle'':
jajko 
3 czubate łyżki twarogu chudego 
mleko (w oryginale: 1 łyżka, ja dałam 4, bo ciasto pocz±tkowo wydawało się za gęste. My¶lę, że optymalnie będzie dodać 2- 3 łyżki)
łyżeczka oleju 
3 łyżki z górk± m±ki pełnoziarnistej 
pół łyżeczki proszku do pieczenia 
2 kopiaste łyżki fruktozy
borówki (zużyty cały koszyczek, ale to z powodu podjadania ;))

Twaróg miksujemy końcówk± do musów z mlekiem na gładk± masę. Dodajemy jajko i ponownie miksujemy. Wlewamy olej, miksujemy. Wsypujemy m±kę, fruktozę, proszek do pieczenia, dokładnie mieszamy. Powstał± masę dzielimy na pół. Do żaroodpornej miseczki/ kubka nakładamy łyżkę masy, na to wsypujemy mał± garstkę borówek, lekko wciskamy, przykrywamy pozostał± czę¶ci± ciasta. Posypujemy borówkami, lekko dociskamy je łyżk±. Tak samo postępujemy z drugim knedlem. Miseczki wkładamy do mikrofalówki na ok. 3- 3 i pół minuty pod przykryciem (moc 600). Można je wybić z formy na talerz, lub (tak jak my) wybierać prosto z miseczki :) Jemy na ciepło. Smacznego!

knedlik2

Przepis zgłaszam do akcji "Szybkie ciasta- czyli ratunku go¶cie!!!" i "Jagodowo nam 4" UPDATE: a także do akcji "Pieczemy bez piekarnika"

    

 
sobota, 14 lipca 2012

batoniki przed pokrojenieem

Przepis na zdrow± przek±skę- lepsz±, niż kupne batony typu musli. I 100 razy zdrowsz± od zwykłych batonów z czekolad±, karmelem i mnóstwem "E" w składzie. Całkowicie bez m±ki, więc mniej kaloryczn±. Przy tym bardzo pożywn±- skutecznie tłumi głód, dwa takie batoniki mog± nawet zast±pic drugie ¶niadanie do pracy/ szkoły.  Przepis zaczerpnęłam z bloga Słodkie inspiracje: http://slodkieinspiracje.blogspot.com/2012/01/batoniki-owsiane-z-migdaami-i-morela.html
Na górze zdjęcie przed pokrojeniem, na dole już po ;)
Do roboty! ;)

Składniki:
200 g płatków owsianych
100 g suszonych moreli (ja używam moreli bio- s± dużo ciemniejsze od zwykłych, bo suszone bez siarki, a więc zdrowsze)
100 g całych migdałów (użyłam nieobranych, daj± fajny efekt)
1 duże kwa¶ne jabłko starte na dużych oczkach
80 g masła
50 g cukru br±zowego
2 łyżki miodu
cynamon
sól (szczypta)

Rozgrzewamy piekarnik do 180 st. C. Foremkę o boku ok. 23 cm wykładamy papierem do pieczenia.  Morele kroimy w paseczki i mieszamy z jabłkiem, cynamonem i płatkami owsianymi. W garnku rozpuszczamy masło z cukrem i sol±. Owoce i płatki dodajemy do masła, dobrze mieszamy i chwilę podgrzewamy razem. Wlewamy miód i jeszcze kilka minut gotujemy. Wg przepisu na sam koniec wsypujemy migdały- ja się pomyliłam i wrzuciłam je już na pocz±tku razem z owocami, a i tak wyszło ok :).  Wykładamy masę na blachę, ugniatamy. Pieczemy ok. 30 minut. Wyjmujemy. Kroimy dopiero, kiedy całkiem wystygnie (najlepiej nawet następnego dnia, ale ja tyle nie wytrzymałam ;P). Smacznego!

po pokrojeniu

czwartek, 12 lipca 2012

muffinki

Póki jeszcze s± truskawki :) Przepis znalazłam u Miss Disorderly, tutaj: http://feed-me-better.blogspot.com/2012/05/penoziarniste-muffiny-z-truskawkami-i.html  Nie miałam w domu borówek, więc u mnie s± same truskawki. Pomimo użycia m±ki pełnoziarnistej muffinki całkiem nieĽle wyrastaj±, a dzięki dużej ilo¶ci owoców s± wilgotne. Najlepsze w dniu pieczenia. Smaczne, a przy tym wręcz czujemy ich zdrowotno¶ć ;), a więc- do dzieła! :)

Składniki (na 12 muffinek):

1 szklanka m±ki pszennej pełnoziarnistej
1 szklanka płatków owsianych
1 szklanka mleka
1 jajko
1/3 szklanki ciemnego cukru (u mnie demerara)
2  łyżki oleju
waniliowy dodatek (łyżeczka esencji lub dwie kopiaste cukru wnailiowego)
1/2 łyżeczki sody
1 łyżeczka proszku do pieczenia
sól (dwie szczypty)
truskawki

Do miski wsypujemy płatki owsiane. Następnie zalewamy je 1/2 szklanki mleka i odstawiamy na pół godziny. W drugiej misce roztrzepujemy jajko, cukier, wanilię, olej i mleko. Kiedy płatki już nasi±kn±, wsypujemy m±kę, sodę , proszek do pieczenia i sól. Przesypujemy suche składniki do mokrych, mieszamy krótko i niedbale. Dodajemy pokrojone w kawałki truskawki i ostrożnie mieszamy. Przekładamy do blachy wyłożonej papilotkami lub silikonowych foremek na muffinki. Pieczemy ok. 20 minut w 180 stopniach.

 Przepis zgłaszam do akcji "Muffinkowo 2012"


 

poniedziałek, 09 lipca 2012

ciastka owsiane

To był mój pierwszy zdrowszy wypiek. Przepis wzięłam od Arabeski Waniliowej, st±d:http://arabeskawaniliowa.blogspot.com/2008/09/ciasteczka-owsiane-z-rodzynkami.html  Zmniejszyłam w nim ilo¶ć cukru (zrezygnował±m całkiem z białego) i pokombinowałam z m±k± razow±. Byłam bardzo ciekawa, jak przepis zniesie moje zmiany :P Ciastka okazały się prze-pysz-ne! Prawdziwy hit, polecam:) PS. Wybaczcie bajzel na zdjeciach, ciastka były pieczone w trakcie remontu :)

 Składniki:
- 22 dag margaryny lub masła
- 1 niecała szklanka br±zowego cukru
- 2 jajka
- co¶ waniliowego (je¶li esencja- 1 łyżeczka, je¶li cukier waniliowy to dwie kopiaste)
- 1 szklanka m±ki pszennej (najlepiej pełnoziarnistej lub wymieszanej pełnoziarnistej ze zwykł±)
- 1/2 szklanki m±ki orkiszowej razowej
- 1 łyżeczka sody
- 1/2 łyżeczki cynamonu
- szczypta soli
- 3 szklanki płatków owsianych
- 1 szklanka rodzynków

Masło ucieramy z cukrem na kremow± masę. Dodajemy jajka, wanilię i ubijamy. Dodajemy m±kę wymieszan± z sod± , cynamonem i sol±. PóĽniej wsypujemy płatki owsiane i rodzynki , porz±dnie mieszamy. Ciasto nabieramy łyżk± i nakładamy na nienatłuszczon± blachę. KładĽmy je w dużych odstępach, bo w trakcie pieczenia mocno rozlewaj± się na boki.  Pieczemy w temperaturze 180 st. C aż się zrumieni± (w moim piekarniku było to jakie¶ 18 minut, ale warto ich stan sprawdzić już gdzie¶ tak po 12). Smacznego! :)

 

sobota, 07 lipca 2012

Niedługo minie rok, odk±d upiekłam pierwsze ciasto. Wtedy nie przypuszczałam jeszcze, że pieczenie stanie się dla mnie zabaw± i pasj±. Piekłam coraz czę¶ciej i z coraz większym zapałem, jednak po pewnym czasie stwierdziłam, że nie wpływa to najlepiej na zdrowie i figurę ;) a że za nic nie chciałam rezygnować z nowego hobby, postanowiłam tworzyć słodko¶ci, które przyprawiaj± o mniejsze wyrzuty sumienia- na m±ce pełnoziarnistej, z dodatkiem płatków owsianych, bez białego cukru, bez ma¶lanych kremów, bez sztucznych barwników. Nie jestem fanatykiem i uprzedzam, że zamieszczane przeze mnie przepisy nie s± elementem żadnej diety. To raczej wyj¶cie dla tych, którzy nie potrafi± odmówić sobie słodko¶ci, choć staraj± się odżywiać (mniej lub bardziej) zdrowo.

Zapraszam! :)

 

 

Durszlak.pl Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów